Bagaimana untuk pastikan hartanah yang dibeli memberi keuntungan; bukan menjerat: Review Buku Jerat Kewangan dan Hartanah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sempena cuti sekolah baru-baru ini, Ida berkesempatan untuk jalan-jalan di MPH Bookstore Setia City Mall, Shah Alam. Mulanya nak cuci mata saja dan beli peralatan sekolah anak, namun hati pula terpaut pada satu buku ni; ‘Jerat Kewangan dan Hartanah’, karya Saudari Ieza Yusof.

Ieza Yusof ini pula bukan calang-calang orang tau. Beliau berjaya mencapai RM1 juta pertamanya pada usia 29 tahun. Tatkala sesetengah orang sibuk beli dan tukar kenderaan baru, beliau sudah berjaya mengumpul 10 hartanah. Di sini, Ida nak kongsi sikit apa yang menarik tentang buku ini. Daripada 10 hartanah yang dibeli, 5 hartanahnya telah memberi keuntungan kepadanya.

Mengikut saudari Ieza, setiap orang perlu mempunyai matlamat kewangan. Setelah kita berjaya menjana pendapatan pasif seperti dividen, bonus dan hasil sewa rumah, barulah kehidupan akan menjadi lebih selesa. Beliau mempunyai matlamat kewangan untuk mendapatkan wang tunai RM500,000 sebelum usia 30an. Dengan wang tunai RM500,000, dia merancang melabur dalam sesuatu yang boleh menjana 15% dividen. Justeru itu, beliau boleh dapat dividen setiap bulan antara RM6,000 hingga RM7,000. Masa tu, tak kerja pun takpe kan. Atau bukan terpaksa bekerja.

So, kat mana nak cari instrumen pelaburan yang boleh beri dividen 15%? Di sini, Ieza mencadangkan untuk mempelbagaikan instrumen pelaburan. Antara yang boleh dipertimbangkan ialah hartanah, saham, unit amanah dan emas. Jangan fokus hanya pada ASB dan Tabung Haji sahaja. Ini kerana, dividen daripada kedua-dua instrumen itu antara 6% hingga 7% setahun, dan ia hanya dapat menampung inflasi. Prinsip Saudari Ieza ialah, ‘Simpan duit dan laburkan duit’. Antara instrumen pelaburan yang menguntungkan ialah melabur dalam hartanah. Namun, Saudari Ieza mengingatkan untuk berhati-hati dengan jerat hartanah.

Antara jerat-jerat hartanah ialah:

1.Tidak memahami proses jual-beli hartanah.

2. Mudah terpengaruh dengan promosi deposit murah daripada pihak pemaju.

3. Mudah terpengaruh dengan rumah pameran.

4. Tidak faham akan pakej pinjaman yang dipromosi oleh pihak bank.

5. Diambil kesempatan oleh pegawai bank kerana kekurangan ilmu.

6. Mengupah peguam yang tidak bertanggungjawab.

7. Membeli secara usaha sama, kemudian rakan kongsi lari.

8. Terbeli hartanah pada nilai yang salah.

9. Terbeli hartanah daripada pemaju pada harga masa hadapan.

10. Terbeli hartanah di lokasi yang salah.

11. Terbeli hartanah yang hanya mempunyai geran induk (master title).

12. Terbeli hartanah yang mempunyai kaveat.

13. Terbeli hartanah daripada pemaju yang tak berapa kukuh kewangan.

14. Terbeli hartanah daripada pemaju yang muflis.

Saudari Ieza memberi contoh pembelian terbaik beliau ialah rumah bertanah, lot tengah di Bandar Nusa Putra, Puchong yang dibeli pada tahun 2006. Harga asalnya ialah RM315,000. Bayaran bulanannya ialah RM2,022 dengan kadar faedah 7.2% setahun. Dengan kadar faedah baru iaitu 5.05% setahun, bayaran bulanannya yang baru ialah RM1,608 pada tahun 2010. Akhirnya, ia dapat dijual pada harga RM680,000 pada tahun 2014. Beliau mendapat keuntungan bersih sebanyak RM440,000 selepas 7 tahun. Untuk rekod, deposit yang beliau bayar pada mulanya hanyalah RM15,000. Kalau nak tahu apa lagi isi kandungan buku ini, dapatkanlah di pasaran. Banyak lagi perkara menarik yang dikongsi oleh pengarang.

So, riki2lah pelaburan yang menguntungkan pada tahun 2020. Yang penting, kena ada ilmu di dada, then, beranikan diri melangkah. Semoga berjaya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s